Szerdán, 11-én 14 órakor kezdődtek a szakmai napok, a Művészetek Háza kávézójában, amely szinte megtelt a résztvevőkkel. Az előadók a Digital Cinema International képviseletében beszéltek a legújabb Sharp/NEC RG lézer vetítőgépek kedvező tapasztalatairól és innovatív megoldásairól. Ezt követte a Gofilex képviselete, amely az elektronikus tartalom továbbítás egyik vezető nemzetközi szereplője. A mozik és a katalógus tárhely között szélessávú interneten keresztül továbbítja a filmeket, de élő kapcsolaton keresztül is képesek közvetíteni a mozik részére. Az eszközöket ingyen bocsátja a filmszínházak részére, csupán a filmeket kell megvásárolni tőlük, de ez nem helyettesíti a filmek forgalmazójával között kölcsönzési megállapodást, akinek az engedélye elengedhetetlen a hozzáféréshez. A hazai mozik 90%-a tőlük kapja a filmeket és a repertoár 80%-a rajtuk keresztül elérhető. Hasonló jártasságról számoltak be a QubeWire képviselői is, akik a jelen mozik 75%-át fedik le és szintén a jelenlévő tartalomállomány 80%-a elérhető náluk, jelentős átfedéssel a másik tartalomküldővel. Ezek a megoldások jelentős mértékű mérföldkövet jelentenek, hiszen korábban vasúton és postán érkeztek a nehéz filmes dobozok, majd a digitalizálástól merevlemezen vagy egyéb eszközökön, most pedig online kapcsolaton keresztül. Ahol a mozik felé nincs kiépítve internetes kapcsolat, ott egyéb módon is lehetséges maradt a film terjesztés. A következő előadó az Avian Solutions volt, amely mozitechnológiai szempontok alapján vizsgálta a filmszínházak üzemeltetését és változásait. Elmondták, hogy a mozik igyekeznek lépést tartani az otthon kényelmével, mint például a kanapéélmény tekintetében rendkívül komfortos szolgáltatásokat kívánnak bevezetni a mozitermekbe, például extra kényelmes, egymástól távolabb lévő ülésekkel, nagyobb lábtérrel. Szó volt a játékipar fejlődéséről, amely alternatív megjelenést hozott a mozik vásznaira, a HDR és a Led megjelenítő technológiáiról. Utóbbi a hazai közönség számára ismeretlen fogalom, legközelebb Linzben vagy a romániai Craiovában találkozhatunk vele, ahol egy mozdonygyárból átalakított bevásárlóközpont részeként, különleges multiplex moziban létesítettek ilyet. Végül beszéltek a vetítőgépek felújításáról is, amelyekkel némileg hosszabb élettartamot tudnak eszközölni kisebb költségvetésű mozik számára, egyfajta áthidalásként az újabb és technológiailag fejlettebb eszközök beszerzéséig. A következő beszámolót a 14 és 18 év közöttiek médiafogyasztási szokásairól tartotta a Szegedi Tudományegyetem oktatója a legutóbbi kutatás eredményét szemléltetve. Meglepő és tanulságos képet festett a „Z” generáció mozgóképhez való viszonyulásáról a szakmának. Hasonló tapasztalatokról számolt be a Nemzeti Filmintézet és az Art-mozi Egyesület az egy éve tartó Klassz Napokról, amely a szervezett iskolai vetítésekről adott képet és amelyet jövőre is folytatni kívánnak. Végül átadták az AME-díjat, amely a mozisok által megszavazott 2023-as év legfontosabb magyar filmjének ítéltek oda, ez a Magyarázat mindenre volt. A vacsora után pedig kötetlen beszélgetés következett a mozisok között kapcsolatépítés, eszmecsere formájában egy pohár bor és pogácsa társaságában.
12-én a filmforgalmazóknak köszönhetően ülhettünk fél napon át előzetesben. 😊 A különféle hazai forgalmazók a küldött filmelőzetesekkel vagy ezeket előadással vegyítve sikerült képet adniuk az elkövetkező egy év legfontosabb filmterméséről. Az ADS, a Mozinet, a Vertigo Média, a Cirkofilm, a Juno11, a Budapest Film, a Pannonia Entertainment, az 56films, a Filmsquad, a Magyarhangya, a Palantir Film, végül pedig a UIP–Dunafilm és az Intercom prezentálta filmjeit. Ebéd után A strucc is egy madár című előadásban a Cinemanext igazgatója mutatta be a moziüzemeltetésről szóló tapasztalatokat a fényforrások üzemidejének gazdaságos felhasználásával kapcsolatosan. A különféle kis-, közepes- és nagyteljesítményű xenonlámpás, foszforlézer- (RB) és RGB lézervetítőknél pedig a bekerülési, megtérülési és energiafogyasztási értékeket vetette össze.
13-án az Alkon Projekt igazgatója előadását hallgathattuk meg a filmkalózkodás aktuális problémáiról, felkutatásairól és az eddig elért eredményekről. Ezt követően a UIP-Dunafilm meglepetéssel, másfél hónappal a premier előtt levetítette a szakma képviselőinek A vad robot című Deamworks animációt, amely egyébként október 24-én, előjátszással 23-án kerül a mozikba.
fotók: Cinefest facebook, Art-mozi Egyesület facebook